Jak często należy korzystać z sauny, aby czerpać z niej najlepsze korzyści bez ryzyka przesadzenia? Zdaniem ekspertów, złoty środek to 2-3 sesje tygodniowo, trwające od 10 do 30 minut, w zależności od rodzaju sauny i osobistego poziomu tolerancji na ciepło. Pamiętaj jednak, że te wytyczne są mocno orientacyjne, a na faktyczny czas wpływa kilka zmiennych. Sprawdź poniżej, ile czasu spędzać w saunie i jak często wybierać się na sesje.

Sauna — jak często z niej korzystać?

Korzystanie z sauny to praktyka znana ludzkości od tysięcy lat, ceniona za wiele korzyści zdrowotnych i odprężających organizm. Kluczem do pozytywnych efektów jest jednak prawidłowa częstotliwość — z sauny nie powinno się korzystać ani za rzadko, ani za często. Ale… co to właściwie znaczy? 🤔

Powszechna opinia głosi, aby korzystać z sauny 2-3 razy w tygodniu, w sesjach podzielonych na 10-30 minut. Nie uwzględnia to jednak rodzaju sauny ani doświadczenia użytkownika, a jak się okazuje — to dość istotne informacje.

Różne rodzaje saun i ich specyfika

Istnieje wiele rodzajów saun, w tym na przykład:

  • sauna sucha (fińska),
  • sauna parowa (turecka),
  • sauna na podczerwień.

Każda oferuje inne doświadczenia, korzyści zdrowotne, a także sugerowaną częstość korzystania. Z tego powodu w saunach suchych zaleca się sesje trwające od 5 do 20 minut, w parowych od 10 do 30 minut, a na podczerwień — od 15 do 30 minut. Skąd wynikają te różnice? Otóż sauna sucha oferuje wysokie temperatury (do 100°C) i niską wilgotność, wywołując intensywne pocenie się. Sauna parowa zapewnia wysoką wilgotność przy stosunkowo niskich temperaturach (około 45°C), co jest idealne dla czyszczenia dróg oddechowych. Z kolei sauny na podczerwień działają dzięki promieniowaniu, które bezpośrednio nagrzewa ciało, działając przy niższych temperaturach. Stąd sugerowany czas dla użytkowników jest inny. Gorąco polecamy sprawdzić sauny zewnętrzne, czyli tzw. beczki. 😊

Czas a korzyści zdrowotne z sauny

Wśród najważniejszych korzyści zdrowotnych wymieniamy poprawę krążenia, redukcję stresu, oczyszczanie skóry i łagodzenie bólu mięśni. Jednak aby to osiągnąć, nie możesz przebywać w saunie zbyt długo; stosuj się do zasady “co za dużo, to niezdrowo”. Wysoka temperatura w saunie powoduje szybsze bicie serca i rozszerzanie się naczyń krwionośnych, co z jednej strony poprawia przepływ krwi, ale na dłuższą metę jest męczące dla organizmu. Więcej na temat negatywnych skutków zbyt częstego / długiego korzystania z sauny znajdziesz w dalszej części artykułu. Pozostałe korzyści zdrowotne sprawdzisz tutaj: Korzyści zdrowotne korzystania z sauny.

Stopniowo zwiększaj czas w saunie

Jak w wielu dziedzinach życia, tak i w przypadku korzystania z sauny, intensywność należy zwiększać stopniowo. Początkujący użytkownicy powinni zaczynać od krótkich sesji, aby umożliwić swojemu organizmowi adaptację do ciepła. Sprawdź różnice między saunowaniem dla początkujących a dla zaawansowanych.

Saunowanie dla początkujących

Dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z sauną, zaleca się krótkie sesje, nie dłuższe niż 5-10 minut, z możliwością stopniowego zwiększania czasu w miarę adaptacji organizmu. Ważne jest, aby pomiędzy sesjami robić przerwy na ochłodzenie i nawodnienie organizmu, aby uniknąć odwodnienia. Nie polecamy też nagłego wskakiwania do bani z lodowatą wodą — możesz doprowadzić do szoku termicznego. Pamiętaj, aby wszystko robić małymi krokami.

Saunowanie dla zaawansowanych

Osoby doświadczone w korzystaniu z sauny mogą wydłużać swoje sesje do 15-20 minut — ale zawsze trzeba słuchać sygnałów wysyłanych przez organizm. W przypadku dyskomfortu, zawrotów głowy lub uczucia zbyt intensywnego ciepła, należy natychmiast opuścić saunę — nawet, jeśli korzystasz z niej regularnie od lat.

Zbyt częste korzystanie z sauny — co grozi?

Choć sauna kojarzy się głównie z pozytywnym wpływem na organizm, musisz mieć świadomość, że zbyt częste korzystanie z niej nie jest najlepsze dla zdrowia. Ryzykujesz między innymi:

  • odwodnieniem,
  • hipotermią,
  • udarem cieplnym.

Zaleca się, aby nie korzystać z sauny codziennie, a osoby ze schorzeniami, takimi jak problemy z sercem czy nadciśnieniem krwi, powinny skonsultować się z lekarzem. Kluczem jest słuchanie własnego organizmu. Zasada jest prosta: jeśli czujesz się źle — natychmiast wyjdź.

Długie sesje cieplne — jak się do nich przygotować?

Przed dłuższą sesją w saunie należy odpowiednio się nawodnić, najlepiej naturalnym izotonikiem. Wiele osób popełnia błąd, pijąc dopiero po wypoceniu się w łaźni — wtedy organizm często jest już pozbawiony elektrolitów i jest w dużym stopniu odwodniony. A to na dłuższą metę kiepskie dla zdrowia. Oprócz tego przed sauną kategorycznie odradza się spożywania alkoholu — zwiększa to ryzyko odwodnienia i negatywnie wpływa na doświadczenie saunowania. Warto o tym wspomnieć, wszak z saun często korzysta się na zakrapianych, ogrodowych imprezach.

Jak często korzystać z sauny — podsumowanie

Eksperci zalecają korzystać z sauny 2-3 razy w tygodniu, dzieląc to na sesje od 10 do 30 minut, w zależności m.in. od rodzaju łaźni (sucha, parowa, na podczerwień). Pamiętaj, że częste korzystanie z sauny może prowadzić do odwodnienia, hipotermii, czy nawet udaru cieplnego. Aby nie ryzykować, koniecznie dobrze się nawadniaj i unikaj alkoholu. Sauna to starożytna praktyka, testowana przez wieki i zatwierdzona przez nowoczesną naukę, ale kluczem do zdrowia jest słuchanie i szanowanie granic własnego ciała. Teraz, gdy już wszystko wiesz… nic, tylko się relaksować 🙂

Sauny Beczki — Twój najlepszy sklep z saunami

Często zadawane pytania o korzystaniu z sauny

Ile razy w tygodniu mogę korzystać z sauny?

Eksperci zalecają 2-3 sesje tygodniowo, każda trwająca od 10 do 30 minut, zależnie od rodzaju sauny i Twojej indywidualnej tolerancji na ciepło.

Czy codzienne saunowanie jest bezpieczne?

Nie jest to zalecane; może prowadzić do odwodnienia lub innych problemów zdrowotnych.

Jak długo powinna trwać jedna sesja w saunie suchej (fińskiej)?

Optymalnie od 5 do 20 minut.

Ile czasu spędzić w saunie parowej (tureckiej)?

Optymalnie od 10 do 30 minut.

Czy saunowanie ma jakieś korzyści zdrowotne?

Tak, wśród korzyści zdrowotnych wymienia się poprawę krążenia, redukcję stresu, oczyszczanie skóry i łagodzenie bólu mięśni.

Czy mogę korzystać z sauny po treningu?

Saunowanie po treningu to dobry pomysł, jeśli trening był łagodny. Jeżeli trening był intensywny — lepiej najpierw porządnie się schłodzić.

Czy saunowanie jest bezpieczne dla kobiet w ciąży?

Nie jest to polecane.

Jak się przygotować do sesji w saunie?

Przed wejściem do sauny nawodnij się i unikaj ciężkiego jedzenia. Po saunowaniu schłódź ciało i uzupełnij płyny.

Czy korzystanie z sauny pomaga schudnąć?

W bardzo małym stopniu — kluczowa jest zdrowa dieta i aktywność fizyczna (deficyt kaloryczny).

Czy istnieją przeciwwskazania do korzystania z sauny?

Tak: choroby serca, wysokie ciśnienie krwi, ciężkie stany zapalne skóry i ciąża. Zawsze konsultuj się z lekarzem przed rozpoczęciem sesji saunowych.